6/13/09

MAHLIGAI


MAHLIGAI
Terbitan: Creative Enterprise Sdn Bhd
Tahun: 2001
Muka surat: 333
Harga: RM16.90

Sinopsis
Eleena, Ezalee dan Eleena; tiga sahabat sejak remaja, sehingga sama-sama jadi pejuang ilmu di menara gading. Eleena – Ezalee saling memendam perasaan tetapi kehadiran Anita membantutkan tunas.

Ezalee menerima Anita, Eleena bawa hati ke luar negara menyambung pelajaran. Kembali semula ke tanah air setahun kemudian, tiga sahabat bertemu semula. Tetapi situasi sudah jadi lain.

Ezalee meluahkan perasaan tanpa sedar status diri, Eleena serba salah mengenangkan Anita juga bukan orang lain dengannya dan Asri cuba jadi penyelamat kepada persahabatan mereka.

Dan Eleena harus bijak meniti ranjau dalam memilih jodoh yang terbaik untuknya dan masa depannya…

Kata pengkritik:
Tema novel ini ialah persoalan memilih jodoh bagi Eleena seorang wanita muda yang mandiri. Mengenai soal perjodohan ini, novel ini telah melakarkan perubahan persepsi yang ketara dengan berlakunya pelanggaran konstruksi budaya terutama dari sudut nilai perjodohan dan peranan ibu bapa…

Menerusi novel sulungnya, Salina Ibrahim telah menunjukkan wujudnya persepsi baru terhadap persoalan mobiliti social dan penentuan jodoh di kalangan generasi muda Malaysia.

(Sumber: Kertas kerja Mahligai: Anjakan Persepsi Wanita Terhadap Isu Mobiliti Sosial dan Perjodohan oleh (Dr.) Rosnah Baharudin. Dibentangkan dalam Majlis Diskusi Buku Penulis Generasi Baru Gapena, di Rumah Gapena, 6 Julai 2002)




'Mahligai' dipanjangkan daripada cerpan (cerita panjang) 'Mahligai Kaca' yang pernah tersiar di majalah Citra terbitan Berita Publishing pada tahun 1997.






end